Kembali

UT1-P1  Peratusan Kepuasan Penduduk Terhadap Perkhidmatan PBT (2025)

 

UT1 – P1 

 Peratusan Kepuasan Penduduk Terhadap Perkhidmatan PBT

Definisi Penunjuk

Pengukuran tahap kepuasan penduduk terhadap perkhidmatan keseluruhan PBT kepada seluruh kawasan pentadbiran dan operasi meliputi aspek kebersihan, pengurusan sisa pepejal, penyelenggaran kemudahan infrastruktur sosial, pengurusan aduan pengindahan kawasan, pelaksanaan program bersama penduduk, inisiatif keselamatan dan respon PBT.

Penerangan / Justifikasi

Penunjuk ini adalah penting dan signifikan kerana ia menyumbang kepada permarkahan Sistem Penarafan Bintang Pihak Berkuasa Tempatan (SPB-PBT) yang dilaksanakan setiap dua (2) tahun oleh Jabatan Kerajaan Tempatan (JKT), Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT). SPB-PBT berfungsi sebagai instrumen penilaian rasmi bagi mengukur kecekapan, keberkesanan serta tahap kualiti perkhidmatan PBT di seluruh negara. Penunjuk UT1-P1 adalah sebahagian daripada kayu pengukur prestasi PBT yang berperanan sebagai mekanisme peningkatan berterusan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan PBT demi kesejahteraan penduduk setempat. Tahap perkhidmatan yang terbaik oleh PBT kepada seluruh kawasan pentadbiran dan operasinya menjadi pengukur kepada kepuasan penduduk. 

Berdasarkan SPB-PBT, terdapat 6 aspek utama yang terlibat iaitu:-

  1. Kemudahan Sosial dan Infrastruktur di Kawasan PBT;
  2. Perkhidmatan-perkhidmatan Perbandaran;
  3. Perkhidmatan Pelanggan;
  4. Penyertaan Komuniti;
  5. Pelaksanaan Inisiatif Bandar Selamat/ Bandar Pintar; dan
  6. Pengurusan Bencana oleh PBT.

Kepuasan penduduk terhadap perkhidmatan PBT bergantung kepada kecekapan dan keberkesanan sesebuah PBT dalam menyampaikan perkhidmatannya.

Sumber Data

  • Kaji Selidik, Pihak Berkuasa Tempatan (melalui borang soal selidik secara dalam talian).

Peringkat Data

  • Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)

Butiran Data

  1. Peratus Kepuasan Penduduk Terhadap Perkhidmatan PBT.

Formula

Piawaian

Skor

Sasaran Piawaian

KT3 – P5 =  A

Di mana:

A =   Peratus Kepuasan Penduduk Terhadap Perkhidmatan PBT.

≥ 80%  (berpuas hati)

 

50% - 79%  (sederhana berpuas hati)

 

≤ 49%  (kurang berpuas hati)

3

 

2

 

1

≥ 80%

Borang yang digunakan
(Kaji selidik secara dalam talian sahaja)

Borang Soal Selidik Kajian Pandangan Penduduk Terhadap Perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan  (Borang UT1-P1):

  1. Satu borang soal selidik (penduduk) yang mengandungi 53 soalan (termasuk 8 soalan demografi).
  2. Pengisian borang soal selidik secara dalam talian (online) melalui Gerbang MURNInets dengan menggunakan nombor siri yang dibekalkan oleh urus setia POM PBT. Responden perlu menjawab secara dalam talian.
  3. Jumlah pecahan sampel (borang) mengikut kategori PBT seperti berikut:-

KATEGORI PBT

JUMLAH SAMPEL

(BORANG)

Dewan Bandaraya/ Majlis Bandaraya

450

Majlis Perbandaran/ Lembaga Kemajuan

400

Majlis Daerah/ Lembaga Bandaran

300

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Nota: Bilangan sampel (borang soal selidik) mengikut kategori PBT